Cees-en-Marianne.reismee.nl

Dinsdag. Durango

Een paar dagen niet geschreven..... niet omdat ik geen tijd had, maar omdat ik zo moe was!

Sinds gisteren weet ik waarom. Ik heb gewoon een ordinaire kou onder de leden.

Maar als je neus en oren verstopt zitten, is het best lastig om door de bergen te rijden. Kauwgum helpt dan niet meer.

Dus toen we eind van de middag in Durango aankwamen – een erg leuk mijnwerkersstadje uit de tijd van de zilverkoorts rond 1880 – wilde ik op zoek naar neusspray.

Op een gegeven moment zagen we het woord 'medical' staan. Ik dacht niet dat ze er neusspray zouden hebben. Cees wilde toch gaan kijken. Achterafstraatje, ramen geblindeerd. Dus deed Cees de deur gewoon open en daarna meteen maar gelijk dicht! Alsof je op de Amsterdamse Wallen liep! Volgens Cees zou van die wietlucht mijn neus ook vast wel open gaan, maar ik wilde het toch maar niet gaan proberen!

Even later maar gewoon bij een Visitor Center gevraagd waar ik iets tegen verkoudheid kon halen. Die heeft me netjes de weg verteld. Bleek heel vlakbij te zijn, een straat verder linksaf, over het spoor.

En juist toen wij daar liepen, hoorde ik in de verte de toeter van een stoomlocomotief! Wat op zich niet zo heel vreemd is, want er rijdt een oude Silverton Train, getrokken door een stoomlocomotief die Durango verbindt met het mijnstadje Silverton 75 km naar het noorden. Met oude wagons uit 1880. Die rijdt niet zo heel vaak, maar op het moment dat wij bij het spoor stonden dus wel!

Erg grappig om de machinist met kleding die je alleen uit films kent te zien zitten, terwijl hij naar mij zwaaide, Ik heb het gefilmd, ik zal het waarschijnlijk tzt op mijn facebook zetten.

Veel winkels waren eigenlijk al dicht, behalve wat toeristenshops. En een snoepwinkel waar ze heerlijke chocola verkopen. Dit was dus weer mijn eerste chocolade sinds langere tijd. De snickers niet meegeteld die als lunch hebben gefungeerd tijdens lange autoritten ;-)

Voordat we aankwamen in Durango hebben we eerst Mesa Verde bezocht. Een indrukwekkende herinnering aan vroegere indiaanse culturen. Sinds de 6de eeuw woonden hier de Anasazi, die op de rotsen zo'n 1200 gebouwen neerzetten.

Je kon met de auto heen en weer rijden en zelf kijken vanaf een afstandje naar de Cliff Palace – die 217 vertrekken telt – maar je kon ook met een tour mee, dan kon je door die vertrekken heenlopen met een gids. Na gisteren – later meer – hadden we daar niet zo heel veel zin in. En toen bleek ook dat de eerste mogelijkheid om 17 zou zijn. Wij waren er om 12 uur. Om zolang te wachten in de warmte........ Niet dus!

Van een platform de Cliff Palace gezien dus. Heel apart! Vooral als je nagaat dat Indianen het zoveel jaar geleden gemaakt hebben en in geleefd hebben.

Mesa Verda betekent trouwens: “Groene Tafel” in het spaans.

En wat dan weer interessant is voor mijn collega's, is dat de adobe (uitgevonden door de Indianen en overgenomen door de Spanjaarden is adobe een baksteen van modder en stro, die in de zon gedroogd wordt) bouwsels daterend uit de 7de tot de 13 eeuw bestaan soms uit meer dan 100 kamers op verschillende niveau's. Iedere gemeenschap had een kiva of cirkelvormige nis waar zij hun verschillende riten uitvoerden, vergelijkbaar met de rituelen van de Hapi tegenwoordig.

Jaja, ik heb mijn huiswerk gedaan voor vertrek!

We hebben hier niet superlang doorgebracht. En voor het eerst sinds lange tijd weer echte bewolking gezien! Waar zelfs regen uit viel! Het is nu nog steeds bewolkt, temperatuur is gezakt, maar nog steeds warm!

Het is trouwens niet voor te stellen dat we nog maar een paar dagen hebben........ We zijn nog steeds onderweg! Het leven zo bevalt me wel. Lekker lui in de auto zitten, hier en daar wat kiekjes maken. Af en toe uitstappen om een leuke bezienswaardigheid te zien, soms 3 maanden vooroplopen qua fitnesstraining, geen huishouden, bedden altijd netjes opgemaakt, alles schoon en netjes, niet voor het eten te hoeven zorgen. Dat is ondanks het drukke programma best wel erg ontspannend!

Dit is echt een droomreis!

Ook al vallen de prijzen best wel tegen, het is best wel duur allemaal. Hoewel het ook nog erg verschilt of je in de bewoonde wereld bent of buiten de bewoonde wereld. Daar vind je nog een BicMac voor 2,50 dollar............ In de bewoonde wereld dus niet! De dollar staat natuurlijk ook behoorlijk hoog. Maar de benzine is juist weer heel erg goedkoop.

Reacties

Reacties

Kees

echte hollander ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!