Cees-en-Marianne.reismee.nl

Deadwood-Custer-Devil's Tower-Bighorn-Billings

Ik had gedacht dat het vrij simpel zou zijn om een blog bij te houden.

Overdag beetje rondrijden, op tijd in het hotel en ff schrijven over wat we allemaal gedaan hebben.

In de praktijk is dat toch een beetje anders!

Vroeg op. Heel veel rijden. Laat in het hotel.

Tussendoor probeer ik toch wel even wat te delen!

Cees heeft zijn avontuurtje ook weer gehad. Hij wil altijd off-road rijden. Maar ja, dan is de auto niet verzekerd! Dus ik ben er geen fan van. We hadden een willekeurig adres in Deadwood in de navigatie gezet. De wegaanwijzer zei dat Deadwood rechtdoor was. De navigatie zei linksaf. Dus dat deed Cees. Vrij snel belanden we op een ongepaveide weg. En doodlopend. Ik zou teruggegaan zijn, maar soms is Cees beetje eigenwijs. Die reed een andere weg in. En toen kwamen we dus op zo'n off the road weg die je alleen uit films kent. Midden tussen de koeien door en ook nog afgesloten met hekken die je zelf moet openen en dichtdoen! Ik vind zoiets pas een avontuur als we weer netjes op de goeie weg zitten. Wat gelukkig ook gebeurde. Bij 1 hek kwamen we 2 off the road motoren tegen. Die vroegen wat we daar deden ;-) Ze zeiden dat het wel goed zou komen als we rechtdoor zouden rijden, dat de auto dat wel zou redden.

Zo zijn we eergisteren naar Deadwood geweest. Over Deadwood heb ik nog meer te vertellen, hoort weer bij de rode draad. In Deadwood ligt Wild Bill Hickok begraven. Hij is een western legende.

Ik wist dat de stoel waarop hij zat toen hij werd doodgeschoten nog te zien zou zijn. Maar die konden we natuurlijk niet vinden. En toen gingen we lunchen. Zochten een tafeltje, gingen zitten, ik keek ff rond en omhoog en daar stond ie! Ach, je moet natuurlijk geloven dat juist deze stoel uit de brand gered is! Maar het is en blijft een mooi verhaal.

Vlak voor onze vakantie had ik op Geographic World een documentaire gezien over Deadwood en Wild Bill Hickok. En iets later kwam ik erachter dat er zelfs een serie door HBO over gemaakt was. Deze dvd's liggen inmiddels thuis, straks de serie maar gaan bekijken. Berust niet helemaal op waarheid. Wild Bill Hickok is immers al twee weken na zijn aankomst in Deadwood neergeschoten.

Wat ik persoonlijk erg leuk is, is dat er uit die tijd al wat foto's zijn! Ook op internet te vinden.

Na Deadwood zijn we door het Custer State Park gereden. Daar stuitten we dus op een kudde Buffalo's. Niet zo weinig ook! En ook kalfjes. Sja, dan kan je niet doorrijden, ze zijn best groot als ze pal voor en naast de auto staan! Ik heb ze gefilmd en gefotografeerd. Cees ook. Zijn filmpje staat inmiddels op Facebook. Dit is toch één van de meest bijzondere dingen om mee te maken!!

's Avonds hadden we naar het beeld in aanbouw – Crazy Horse – willen gaan kijken. De Indiaanse tegenhanger van Mount Rushmore. Cees wilde (terecht) een dutje doen. Sja, er is dus niets meer gekomen van Crazy Horse. Ik heb hem wel vanuit de verte op de foto staan. Aan de ene kant erg jammer dat we het gemist hebben – ook daar is veel informatie te vinden over Crazy Horse. Aan de andere kant is er zoveel te zien en te doen, het lukt niet om alles in 1 dag te proppen en ook nog wat uurtjes slaap mee te krijgen!

De volgende dag – gisteren – zijn we om 6 uur opgestaan omdat we weer heel veel kilometers voor de boeg hadden!

Eerst ongeveer 2,5 uur naar Devil's Tower gereden. Uiteraard ook weer erg indrukwekkend om deze in het echt te zien! Komt wel eens voor in films. Zoals Close Encounters of the first Kind van Steven Spielberg. We zijn er omheen gelopen. Een rondje van ongeveer 2 kilometer. En prachtig uitzicht over het dal.

Daarna weer verder. Naar het Little Bighorn Battlefield waar Generaal Custer is omgekomen. Ook weer een rode draad in onze reis – die zal ik later proberen uit te leggen, want dat is best leuk om op verschillende plaatsen in onze reis die rode draad weer tegen te komen!

Erg indrukwekkend om te zien. Er was zelfs een herdenkingsplaats voor paarden van die strijd.

De indianen hebben deze slag glorierijk gewonnen. Sja, het was wel HUN land en de blanken probeerden het te veroveren, hadden de indianen al in reservaten geplaatst. Logisch dat ze in opstand kwamen.

Graag had ik even verderop nog een open lucht museum bezocht. Daar ben ik in 2005 met mijn vader geweest. Vond ik erg leuk. Maar de temperatuur liep weer zo richting 40 (!!) graden en dan is het al heel mooi als je ff op het Little bighorn Battlefield rondloopt.

En de eindbestemming zou Billings zijn. Naar mijn vriendin. Die ik rond 1998 via internet heb leren kennen en dus in 2005 bezocht heb. Via internet weer een heel leuk contact, maar het is altijd spannend hoe het in het echt is!

Ook heel bijzonder om op wegen te rijden waar ik in 2005 ook met mijn vader was.

Het is vandaag vaderdag, dus ik mag extra aan hem denken!

De ontmoeting met mijn vriendin was warm en hartelijk en eigenlijk heel raar om nu echt elkaar te kunnen omarmen terwijl er normaal gesproken zoveel afstand tussen ons zit. Ook heel apart om met beide telefoons naast elkaar te zitten terwijl we nu echt met elkaar konden praten ipv via messenger, via de telefoon zoals gebruikelijk.

Haar jongste dochter Katrina– die nu moeder is en in 2005 echt nog een klein meisje – was er ook met haar dochter Aleegha. Leuk om ze weer eens te zien!

Kandice had een amerikaanse barbecue voorbereid. Erg veel en erg lekker. Ik denk dat we er vandaag ook nog van kunnen eten!

Ook had ze een enorme mand met diverse kadootjes voor ons klaargezet. Heel veel leuke dingen. Is alleen de vraag of en hoe we alles in de koffer krijgen!

We hebben zoveel gekletst dat ik in mijn dromen nog ben doorgegaan.......... Ik weet dus niet of ik heel fit ben. Maar het is nog ochtend, dus het kan nog alle kanten op.

Vandaag gaan we naar Red Lodge. Een leuk stadje in Western Style. Ben ik in 2005 ook geweest. Daar heb ik toen een baby beertje in het echt gezien tijdens het koffie drinken. Hij liep de vuilnisbakken af. Ik ga er niet vanuit nu weer een beer te zien, maar het stadje is zowiezo erg leuk!

We hebben inmiddels wel een paar wolkjes aan de lucht gezien, en soms is het iets koeler, maar ik denk dat het niet kouder is geweest dan 30 graden. En uitschieters richting 40. (102 graden Fahrenheit) Gelukkig veel in auto met airco en ook bij Kandice en in auto airco. Dan is het goed te doen!

Eens kijken of ik ook nog tijd heb om ff foto's te bekijken en hier te plaatsen, maar dat kan ik op dit moment nog niet beloven.

En Wilma, eerst wilde ik laten weten dat ik niet veel honden heb gezien. Maar in Deadwood was een hele leuke wedstrijd bezig met voornamenlijk jachthonden die in een groot opgezet soort zwembad moesten apporteren. We hebben even staan kijken en uiteraard gefilmd en gefotografeerd. Zo ontzettend leuk, dat zouden ze in Nederland moeten gaan doen! Geen Bobtail gezien, wel Schotse Collies en bij de wedstrijd heb ik een Border Collie op de film staan!

Reacties

Reacties

Kees

Fijn dat jullie zoveel plezier beleven aan de reis.

Nancy

Echt leuk kun je het allemaal beschrijven

Rien

Wat 9een gaaf verhaal

Rien

Wat een leuk avontuur

Wilma Otten

Met die temperatuur kun je ook maar beter in het water zitten hoor. Ik had al gehoord dat het vreselijk warm is in die omgeving. 40 graden. Je hebt het goed uitgezocht.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!